Gå direkt till huvudinnehåll
Fregattgatan 6
Fakta om fastigheten
Adress Fregattgatan 6
Byggår 1971
Lägenhetsstorlekar 1:or-2:or
Antal lägenheter 12
Hiss Nej
Balkong Balkong, uteplats eller/och loftgång
Internet, TV och telefoni Fiber indraget, eget abomnemang tecknas. Kabel-tv ingår.
Hushållsel Ingår ej i hyran.
Varm- och kallvatten Ingår i hyran.
Tvättstuga Ja
Förråd Ja
Garage, p-plats Nej
Lekplats Nej
Övrigt

Hej! Jag heter Per Kellman och är bovärd på Fregattgatan 6.

Jag gör besiktningar, t ex kontrollerar flyttstädning och lägenhetens skick. Om du har gjort en felanmälan hjälper jag dig med mindre reparationer i lägenheten av till exempel dörrar, lås, el, vatten och avlopp.

Felanmälan gör du på karlskronahem.se på Mina sidor eller ring kundservice på 0455-30 49 00.

E-post: per.kellman@karlskronahem.se
Bovärd
Driftinformation

Start: 2024-02-27

Reparation av tak

På uppdrag av Karlskronahem ska Lagans Byggnads utföra arbeten på taket på A W Anderssons väg 9D, det medför att en ställning kommer byggas utanför boende i uppgång 9D vid balkongerna. Arbetet beräknas ta ca 1 vecka med start 27 februari.

Har du frågor om detta, vänligen kontakta Karlskronahems kundservice på info@karlskronahem.se eller ring 0455-30 49 00.

Senast uppdaterad 2024-02-27

Start: 2024-02-16

Räddningstjänsten övar slangdragning i trapphus

Räddningstjänst övar slangdragning i trapphus på Kungsmarksvägen 83 under fredagen den 16 februari.

Senast uppdaterad 2024-02-15

Start: 2024-01-24

Planerad vattenavstängning

Onsdagen den 24 januari klockan 10.00-12.00 stängs vattnet av för vissa fastigheter på Norra Kungsgatan, Norra Smedjegatan och Östra Vittusgatan. Anledningen till vattenavstängningen är ett kopplingsarbete.

Läs mer på karlskrona.se 

Senast uppdaterad 2024-01-23

Start: 2024-01-11

Ventilation avstängd

Nya delar är beställda. Beräknas vara åtgärdat inom ett par dagar.

Senast uppdaterad 2024-01-11

Start: 2024-01-04

Snöröjning

Snöröjning pågår men tyvärr med störningar och förseningar på grund av vädret. Vi ber om överseende och tålamod för att det kan ta längre tid än vanligt. 

 

Här kan du läsa om hur vår snöröjning fungerar utan störningar/förseningar

Detta gör Karlskronahem
Snöröjning påbörjas när snödjupet uppnår 5 cm. Prioriterade platser som omsorgsboenden snöröjs och halkbekämpas först. I varje område prioriteras sedan huvudentréer och de mest använda gångbanorna/vägarna.

 

Prioriterade ytor ska vara snöröjda och halkbekämpade senast 2 timmar efter att gränsen för snöröjningen uppnåtts. Övriga ytor ska vara snöröjda och halkbekämpade 6 timmar efter att gränsen för påbörjande av snöröjning uppnåtts.

 

Snöröjning och halkbekämpning sker under hela dygnet.

 

Vid halka använder vi sandflis och salt. Salt används enbart vid speciellt utsatta platser.

 

Detta gör du som hyresgäst
Som hyresgäst är du ansvarig för att skotta din egen parkeringsplats. Detta gäller även den snösträng som kan uppkomma i kanten av din parkeringsplats och utanför din garageport när vår snöröjning utförts på körytan inom parkeringsområdet. Tänk på att ta bort snösträngen så snart som möjligt för att inte riskera att den fryser och blir svår att få bort.

 

Bor du i en marklägenhet med egen ingång ansvarar du för snöröjning och halkbekämpning på den mark som hör till lägenheten. Till exempel vid den egna entrén.

 

Senast uppdaterad 2024-01-04

Start: 2023-11-01

Känns det kallt i lägenheten?

När det blir kallare ute får vi många frågor om värme och inomhustemperatur. Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna samt ger tips på vad du kan göra om du upplever det kallt i lägenheten.

När sätts värmen igång?
Värmesystemet sätts igång när utomhus-temperaturen ligger stabilt under cirka 15 grader.

Hur varmt ska det vara i min lägenhet?
Karlskronahem inomhustemperatur ska vara mellan 20 och 21 grader mitt i rummet, en meter över golvet. 
Höjs temperaturen med ytterligare en grad höjs energiförbrukningen med 5 % vilket påverkar klimatpåverkan negativt.

Det har varit kallt ute i flera timmar men elementet är ändå inte varmt?
Flera fastigheter kan vara anslutna till samma undercentral som skickar ut det varma vattnet. Det kan därför dröja ett litet tag innan det varma vattnet når dina element, om din lägenhet ligger i slutet av värmesystemet. Vi ber dig ha lite tålamod vid väderomslag - det varma vattnet är på väg till dig.

Varför är elementet svalt nedtill?
I våra lägenheter har vi vattenburen värme (element fyllda med vatten som cirkulerar). Ett element ska vara varmare upptill och svalare nedtill. Det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värme och strömmar ut nedtill för att åter värmas upp. Det är inte säkert att ditt element alltid är varmt.
Termostaten är elementens ”hjärna” och mäter när rummet når rätt temperatur och stängs då av. Elementet kan då vara kallt när det är 21 grader i rummet.

Hur gör jag för att kontrollera temperaturen i min lägenhet?
Du mäter temperaturen i lägenheten på en meters höjd från golvet i mitten av rummet.

Vad gör jag om inomhustemperaturen är lägre än 20-21 grader och elementet ändå är kallt?
Kontrollera hur du har möblerat vid elementen. Möbler framför elementen kan hindra värmen att sprida sig i rummet. Det är viktigt att du inte täcker för termostat och element med möbler, gardiner eller elementskydd, för då känner termostaten en högre temperatur än det är i rummet och varmvattnet i elementet stängs av för tidigt.

Är inte det det anledningen ber vi dig göra en felanmälan. När vi får in en felanmälan kontrolleras temperaturen. Är den 20-21 grader eller mer görs inget ytterligare. Är det kallare kontrollerar bovärden tekniska funktioner.

Tips för ett bra inomhusklimat

  • Kolla att elementets termostat står i maxläge.
  • Se till så termostaten inte är täckt med gardiner eller elementskydd.
  • Se upp med soffor och långa gardiner framför elementet, de hindrar värmespridningen.
  • Använd bara maxläget på spiskåpan (köksfläkten) när du lagar mat. En fläkt som står på för fullt transporterar ut värmen fortare än elementen hinner leverera den.
  • Fäll ner eventuella persiennerna på nätterna. Persiennerna isolerar så att värmen behålls i rummet.
  • Ventiler i fönster eller bakom elementen ska vara öppna så att frisk luft kommer in på rätt ställe.
  • Tänk på att vädra rätt. Tvärdrag en kort stund ger rejält med friskluft. Samtidigt undviker du att kyla ner lägenheten.
Senast uppdaterad 2023-11-28

Start: 2023-10-09

Värmen i lägenheten

När sommar blir till höst är det många som hör av sig om värmen i lägenheten. Här får du svar på de vanligaste frågorna:

När sätts värmen igång?
Värmesystemet ska gå igång när temperaturen utomhus ligger stabilt mellan 10-15 grader.

Hur varmt ska det vara i min lägenhet?
Det ska vara 20-21 grader i din lägenhet vintertid.

Det har varit kallt ute i flera timmar men elementet är ändå inte varmt?
Flera fastigheter kan vara anslutna till samma undercentral som skickar ut det varma vattnet. Det kan därför dröja ett litet tag innan det varma vattnet når dina element, om din lägenhet ligger i slutet av värmesystemet. Ha gärna lite tålamod vid väderomslag - det varma vattnet är på väg till dig.

Varför är elementet svalt nedtill?
I våra lägenheter har vi vattenburen värme (element fyllda med vatten som cirkulerar). Ett element ska vara varmare upptill och svalare nedtill. Det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värme, och strömmar ut nedtill för att åter värmas upp. Det är inte säkert att ditt element alltid är varmt. Termostaten är elementets ”hjärna” och mäter när rummet når rätt temperatur och stängs då av. Elementet kan därför vara kallt när det är 20-21 grader i rummet.

Hur gör jag för att kontrollera temperaturen i min lägenhet?
Du mäter temperaturen i lägenheten på en meters höjd (från golvet) i mitten av rummet.

Vad gör jag om inomhustemperaturen är lägre än 20-21 grader och elementet ändå är kallt?
Är det lägre än 20-21 grader i lägenheten, kan du först se över hur du har möblerat vid elementen. Möbler framför elementen kan hindra värmen att sprida sig i rummet. Tänk på att inte täcka för termostat och element med möbler, gardiner eller elementskydd. Då upplever termostaten en högre temperatur än det är i rummet och varmvattnet i elementet stängs av för tidigt. 

Ibland uppstår det fel i något enskilt element eller i värmesystemet. När vi får in en felanmälan kommer din bovärd och mäter temperaturen i din lägenhet. Är den 20-21 grader eller mer görs inget ytterligare. Är det kallare kontrollerar bovärden tekniska funktioner.

Tips för bra inomhusklimat
Här är några tips på vad du kan göra innan du felanmäler:

  •  Kolla att elementets termostat står i maxläge.
  •  Se upp med soffor och långa gardiner framför elementet, de hindrar värmespridningen.
  •  Använd maxläget på spiskåpan (köksfläkten) bara när du lagar mat. En fläkt som står på för fullt transporterar ut värmen fortare än elementen hinner leverera den.
  •  Ventiler i fönster eller bakom elementen ska vara öppna så att frisk luft kommer in på rätt ställe.
  •  Tänk på att vädra rätt. Tvärdrag en kort stund ger rejält med friskluft samtidigt som du undviker att kyla ner lägenheten.

 

 

 

 

 

 

 

Senast uppdaterad 2023-11-28

Start: 2023-09-13

Hiss ur funktion

230921
Båda hissarna i funktion

......................................................................................................................................................


230919
Kungsmarksvägen 79 repareras måndag 19/9
Kungsmarksvägen 13A - reservdelar förväntas komma 20/9 och reparation påbörjas så fort reservdelar anlänt.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

230913
Hissen på Kungsmarksvägen 13A samt Kungsmarksvägen 79 är ur funktion. Hissarna beräknas fungera inom ett par dagar. 

Senast uppdaterad 2023-09-21

Start: 2023-09-04

Kärltvätt

Nu är det dags för tvätt av samtliga sopkärl i våra miljörum. Kärlen tvättas för att det ska vara trivsamt och fräscht och hålla skadedjur borta.

Arbetet påbörjas denna vecka och samtliga områden gås igenom.

Hjälp oss att hålla fint i våra miljörum genom att slänga rätt sak i rätt kärl.

Tack!

Senast uppdaterad 2023-09-04

Start: 2023-08-07

Vatten/fukt i källare och förråd

Efter gårdagens- och nattens regn har vissa fastigheter (framförallt i Lyckeby) drabbats av vatten/fukt i källare och förråd. 

Är ditt förråd drabbat, gör en felanmälan till oss.

Vi kommer under dagen (7/8) åka runt i våra fastigheter och ser över källare och förråd. 

Skadade föremål
Har du saker i ditt förråd som blivit vattenskadade kontakta ditt försäkringsbolag. 

Låt kläder, kartonger med mera, som blivit blöta torka ordentligt, så det inte börjar att lukta illa. 

Senast uppdaterad 2023-08-07

Start: 2022-09-13

Nytt städ- och skötselföretag

Vi välkomnar nytt städ- och skötselföretag
Städning och skötsel görs på uppdrag av Karlskronahem av upphandlade företag. Vi välkomnar nu Förenade Service som tar över inre skötsel från och med 15/9. 

Förenade Service kommer att sköta städ i områdena:

  • Stumholmen
  • Trossö
  • Saltö
  • Björkholmen
  • Pantarholmen
  • Galgamarken


Så fungerar städet
Att det ska vara rent och fint är viktigt för trivsel och trygghet. Här beskriver vi hur städning av fastigheten fungerar.

Städning av trapphus, tvättstuga och allmänna utrymmen
Trapphus, entré och hiss städas 1 gång/vecka. Då sopas och torkas golv samt fönster torkas av. Dörrmattan ska ligga i lägenheten (ej trapphus) för att underlätta städ och minska brandrisk.

Tvättstuga och eventuell tillhörande WC städas varannan vecka. Det innebär rengöring, moppning (även bakom maskinerna) och tömning av papperskorgar.
Efter att du har använt tvättstugan är du själv ansvarig för att rengöra golv och maskiner efter dig.

Källarkorridor, cykelrum, barnvagnsrum och vind/källare städas och ses över 1 gång/månad.

 

Felanmälan
Är det något som inte fungerar kring städ och skötsel gör en felanmälan på Mina sidor på karlskronahem.se

 

 

Senast uppdaterad 2022-09-13

Är detta ditt hus?

Hej hyresgäst! Lägg till din fastighet som favorit, på så sätt når du den direkt från Hyresgäst - Mitt hus

Kundservice

Ring eller maila kundservice så hjälper vi dig så fort vi kan.

 

Kontakta vår kundservice
Våra medarbetare
Vanliga frågor och svar

Gör en felanmälan

Din felanmälan gör du på Mina sidor.
Störning eller akut felanmälan efter stängningstid? Ring 0455-227 17

Frågor och svar