Start: 2024-10-21
Beräknad sluttid 2024-10-22
Kortare elavbrott på Kungsmarksvägen 33-35
Under måndag och tisdag 21-22 oktober kan det förekomma kortare elavbrott, cirka 10-15 minuter åt gången.
Adress | Hasslövägen 2 |
Byggår | 1942 (renoverad 1977) |
Lägenhetsstorlekar | 3:or |
Antal lägenheter | 24 |
Hiss | Nej |
Balkong | Ja, inglasad |
Internet, TV och telefoni | Fiber indraget, eget abomnemang tecknas. Kabel-tv ingår. |
Hushållsel | Ingår ej i hyran. |
Varm- och kallvatten | Ingår i hyran. |
Tvättstuga | Ja, i källaren |
Förråd | Ja |
Garage, p-plats | Finna att hyra separat (i mån av plats) |
Lekplats | Ja |
Övrigt |
Jag gör besiktningar, t ex kontrollerar flyttstädning och lägenhetens skick. Om du har gjort en felanmälan hjälper jag dig med mindre reparationer i lägenheten av till exempel dörrar, lås, el, vatten och avlopp.
Felanmälan gör du på karlskronahem.se på Mina sidor eller ring kundservice på 0455-30 49 00.
E-post: per.kellman@karlskronahem.seStart: 2024-10-21
Beräknad sluttid 2024-10-22
Under måndag och tisdag 21-22 oktober kan det förekomma kortare elavbrott, cirka 10-15 minuter åt gången.
Start: 2024-09-13
Två nya fläkthus ska lyftas upp på taket på torsdagen den 19/9, man startar ca kl 8.00 och håller på till sen eftermiddag.
Kranen kommer att stå framför Kungsmarksvägen 33b och Kungsmarksvägen 31b, bor man högst upp på Kungsmarksvägen 33b och 31b bör ska man av säkerhetsskäl vara ute från sin lägenhet hela dagen.
Det kommer att vara avspärrat med ett säkerhetsområde med vakter runt lyftkranen så man får räkna med begränsad framkomlighet och att man kan komma att behöva använda porten på baksidan.
Start: 2024-09-13
Nu är det dags för tvätt av samtliga sopkärl i våra miljörum, vi startar måndag v.38
Kärlen tvättas för att det ska vara trivsamt och fräscht och hålla skadedjur borta.
Arbetet påbörjas denna vecka och samtliga områden berörs.
Hjälp oss att hålla fint i våra miljörum genom att slänga rätt sak i rätt kärl
Start: 2024-06-03
Vi har upptäckt en del översvämningar i några källare i Kungsmarken, Lyckeby och Marieberg efter helgens regnväder. Gå därför gärna och titta till ditt förråd för att se att allt är som det ska. Har ditt förråd blivit drabbat? Gör en felanmälan så vi vet vad som har hänt men framför allt – kontakta ditt försäkringsbolag (hemförsäkring).
Start: 2024-05-27
Nu gör vi rent kärlen i våra miljörum. Ingen rengöring kommer att ske före kl. 06.00 eller efter kl. 21:00.
Start: 2024-05-16
Just nu har vi problem att ta emot e-fakturor på grund av systembyte. Vi har just nu ingen prognos på när vi kan ta emot e-fakturor igen. Under tiden går det bra att skicka pdf-fakturor till faktura@karlskronahem.se
Start: 2024-05-07
Beräknad sluttid 2024-05-14
På uppdrag av Karlskronahem kommer Lars Jensen AB att utföra rengöring av ventilation 7-14 maj mellan kl. 07:00-15:30 innan OVK-besiktning ska ske.
Det är viktigt att du ger godkännande att de kan gå in med huvudnyckel, alternativt ringer 0709-845665 för tidsbokning. Kom ihåg att plocka bort föremål på kryddhyllor i kök och att hyllorna ska vara lätt löstagbara.
Start: 2024-04-11
Torsdagen den 11 april med start kl. 08:00 kommer det maskinsopas på parkeringsplatserna på Saltö torg. Det gäller kontrakt 1401-P-0022—0040.
Start: 2024-03-18
Karlskrona kommun arbetar med att testa av ventiler på Bryggareberget vilket kan innebära sämre vattentryck och att vattnet blir brunt.
Vid brunt vatten: Fortsätt spola tills vattnet blir klart.
Vid minskat vattentryck: Meddela via Kommunens växel på telefon 0455-30 30 00
Start: 2024-03-14
Just nu är det strömlöst på Galgamarken. Felavhjälpning pågår. Läs mer på Affärsverkens hemsida.
Start: 2024-02-27
På uppdrag av Karlskronahem ska Lagans Byggnads utföra arbeten på taket på A W Anderssons väg 9D, det medför att en ställning kommer byggas utanför boende i uppgång 9D vid balkongerna. Arbetet beräknas ta ca 1 vecka med start 27 februari.
Har du frågor om detta, vänligen kontakta Karlskronahems kundservice på info@karlskronahem.se eller ring 0455-30 49 00.
Start: 2024-02-16
Räddningstjänst övar slangdragning i trapphus på Kungsmarksvägen 83 under fredagen den 16 februari.
Start: 2024-01-24
Onsdagen den 24 januari klockan 10.00-12.00 stängs vattnet av för vissa fastigheter på Norra Kungsgatan, Norra Smedjegatan och Östra Vittusgatan. Anledningen till vattenavstängningen är ett kopplingsarbete.
Läs mer på karlskrona.se
Start: 2024-01-11
Nya delar är beställda. Beräknas vara åtgärdat inom ett par dagar.
Start: 2024-01-04
Snöröjning pågår men tyvärr med störningar och förseningar på grund av vädret. Vi ber om överseende och tålamod för att det kan ta längre tid än vanligt.
Här kan du läsa om hur vår snöröjning fungerar utan störningar/förseningar
Detta gör Karlskronahem
Snöröjning påbörjas när snödjupet uppnår 5 cm. Prioriterade platser som omsorgsboenden snöröjs och halkbekämpas först. I varje område prioriteras sedan huvudentréer och de mest använda gångbanorna/vägarna.
Prioriterade ytor ska vara snöröjda och halkbekämpade senast 2 timmar efter att gränsen för snöröjningen uppnåtts. Övriga ytor ska vara snöröjda och halkbekämpade 6 timmar efter att gränsen för påbörjande av snöröjning uppnåtts.
Snöröjning och halkbekämpning sker under hela dygnet.
Vid halka använder vi sandflis och salt. Salt används enbart vid speciellt utsatta platser.
Detta gör du som hyresgäst
Som hyresgäst är du ansvarig för att skotta din egen parkeringsplats. Detta gäller även den snösträng som kan uppkomma i kanten av din parkeringsplats och utanför din garageport när vår snöröjning utförts på körytan inom parkeringsområdet. Tänk på att ta bort snösträngen så snart som möjligt för att inte riskera att den fryser och blir svår att få bort.
Bor du i en marklägenhet med egen ingång ansvarar du för snöröjning och halkbekämpning på den mark som hör till lägenheten. Till exempel vid den egna entrén.
Start: 2023-11-01
När det blir kallare ute får vi många frågor om värme och inomhustemperatur. Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna samt ger tips på vad du kan göra om du upplever det kallt i lägenheten.
När sätts värmen igång?
Värmesystemet sätts igång när utomhus-temperaturen ligger stabilt under cirka 15 grader.
Hur varmt ska det vara i min lägenhet?
Karlskronahem inomhustemperatur ska vara mellan 20 och 21 grader mitt i rummet, en meter över golvet.
Höjs temperaturen med ytterligare en grad höjs energiförbrukningen med 5 % vilket påverkar klimatpåverkan negativt.
Det har varit kallt ute i flera timmar men elementet är ändå inte varmt?
Flera fastigheter kan vara anslutna till samma undercentral som skickar ut det varma vattnet. Det kan därför dröja ett litet tag innan det varma vattnet når dina element, om din lägenhet ligger i slutet av värmesystemet. Vi ber dig ha lite tålamod vid väderomslag - det varma vattnet är på väg till dig.
Varför är elementet svalt nedtill?
I våra lägenheter har vi vattenburen värme (element fyllda med vatten som cirkulerar). Ett element ska vara varmare upptill och svalare nedtill. Det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värme och strömmar ut nedtill för att åter värmas upp. Det är inte säkert att ditt element alltid är varmt.
Termostaten är elementens ”hjärna” och mäter när rummet når rätt temperatur och stängs då av. Elementet kan då vara kallt när det är 21 grader i rummet.
Hur gör jag för att kontrollera temperaturen i min lägenhet?
Du mäter temperaturen i lägenheten på en meters höjd från golvet i mitten av rummet.
Vad gör jag om inomhustemperaturen är lägre än 20-21 grader och elementet ändå är kallt?
Kontrollera hur du har möblerat vid elementen. Möbler framför elementen kan hindra värmen att sprida sig i rummet. Det är viktigt att du inte täcker för termostat och element med möbler, gardiner eller elementskydd, för då känner termostaten en högre temperatur än det är i rummet och varmvattnet i elementet stängs av för tidigt.
Är inte det det anledningen ber vi dig göra en felanmälan. När vi får in en felanmälan kontrolleras temperaturen. Är den 20-21 grader eller mer görs inget ytterligare. Är det kallare kontrollerar bovärden tekniska funktioner.
Tips för ett bra inomhusklimat
Start: 2023-10-09
När sommar blir till höst är det många som hör av sig om värmen i lägenheten. Här får du svar på de vanligaste frågorna:
När sätts värmen igång?
Värmesystemet ska gå igång när temperaturen utomhus ligger stabilt mellan 10-15 grader.
Hur varmt ska det vara i min lägenhet?
Det ska vara 20-21 grader i din lägenhet vintertid.
Det har varit kallt ute i flera timmar men elementet är ändå inte varmt?
Flera fastigheter kan vara anslutna till samma undercentral som skickar ut det varma vattnet. Det kan därför dröja ett litet tag innan det varma vattnet når dina element, om din lägenhet ligger i slutet av värmesystemet. Ha gärna lite tålamod vid väderomslag - det varma vattnet är på väg till dig.
Varför är elementet svalt nedtill?
I våra lägenheter har vi vattenburen värme (element fyllda med vatten som cirkulerar). Ett element ska vara varmare upptill och svalare nedtill. Det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värme, och strömmar ut nedtill för att åter värmas upp. Det är inte säkert att ditt element alltid är varmt. Termostaten är elementets ”hjärna” och mäter när rummet når rätt temperatur och stängs då av. Elementet kan därför vara kallt när det är 20-21 grader i rummet.
Hur gör jag för att kontrollera temperaturen i min lägenhet?
Du mäter temperaturen i lägenheten på en meters höjd (från golvet) i mitten av rummet.
Vad gör jag om inomhustemperaturen är lägre än 20-21 grader och elementet ändå är kallt?
Är det lägre än 20-21 grader i lägenheten, kan du först se över hur du har möblerat vid elementen. Möbler framför elementen kan hindra värmen att sprida sig i rummet. Tänk på att inte täcka för termostat och element med möbler, gardiner eller elementskydd. Då upplever termostaten en högre temperatur än det är i rummet och varmvattnet i elementet stängs av för tidigt.
Ibland uppstår det fel i något enskilt element eller i värmesystemet. När vi får in en felanmälan kommer din bovärd och mäter temperaturen i din lägenhet. Är den 20-21 grader eller mer görs inget ytterligare. Är det kallare kontrollerar bovärden tekniska funktioner.
Tips för bra inomhusklimat
Här är några tips på vad du kan göra innan du felanmäler:
Start: 2023-09-13
230921
Båda hissarna i funktion
......................................................................................................................................................
230919
Kungsmarksvägen 79 repareras måndag 19/9
Kungsmarksvägen 13A - reservdelar förväntas komma 20/9 och reparation påbörjas så fort reservdelar anlänt.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
230913
Hissen på Kungsmarksvägen 13A samt Kungsmarksvägen 79 är ur funktion. Hissarna beräknas fungera inom ett par dagar.
Start: 2023-09-04
Nu är det dags för tvätt av samtliga sopkärl i våra miljörum. Kärlen tvättas för att det ska vara trivsamt och fräscht och hålla skadedjur borta.
Arbetet påbörjas denna vecka och samtliga områden gås igenom.
Hjälp oss att hålla fint i våra miljörum genom att slänga rätt sak i rätt kärl.
Tack!
Start: 2023-08-07
Efter gårdagens- och nattens regn har vissa fastigheter (framförallt i Lyckeby) drabbats av vatten/fukt i källare och förråd.
Är ditt förråd drabbat, gör en felanmälan till oss.
Vi kommer under dagen (7/8) åka runt i våra fastigheter och ser över källare och förråd.
Skadade föremål
Har du saker i ditt förråd som blivit vattenskadade kontakta ditt försäkringsbolag.
Låt kläder, kartonger med mera, som blivit blöta torka ordentligt, så det inte börjar att lukta illa.
Start: 2023-02-22
Här sammanfattas vad som hänt på Hasslö/Tjurkövägen sedan hyresgästmötet förra året.
Hyresgästmöte under våren
På hyresgästmötet våren 2022 föreslogs ett nytt möte med uppföljning. Detta möte blir under våren och sker i Karlskronahems regi. Då träffar du flera från Karlskronahem, vi informerar om vad som är på gång i området och du ges tillfälle att lyfta eventuella frågor. Vi återkommer med tid och anmälan till mötet.
Genomgång av balkonger
Ryds glas har nu gått igenom samtliga balkonger (av de hyresgäster som var hemma vid besiktningstillfället). Reservdelar är beställda och Ryds glas kontaktar de hyresgäster som berörs.
Avfuktare Tjurkövägen
Avfuktare har installerats på Tjurkövägen (likvärdig med den som sitter på Hasslövägen).
Cykelparkering
Förslag är framtaget för att bygga ett nytt cykelställ bredvid torkställningen utanför Hasslövägen 2. Detta förslag lyfts på nästa möte.
Hink med grus
På föregående möte fanns önskemål om hinkar med grus i varje källare. Dessa finns nu på plats.
Ommålning av pergola
I somras målades pergolorna på Hasslövägen och Tjurkövägen om.
Förvaring av möbler under balkonger
Inget beslut har tagits på vad som får förvaras under balkongerna.
Däremot är det väldigt viktigt att det ej förvaras brännbart material (cyklar och rullatorer är okej tills vidare) under balkongen med hänsyn till brandrisken.
Miljörum
Karlskronahem planerar för att bygga ett nytt miljörum med full sortering. Som planen ser ut i dagsläget är planerad byggstart efter sommaren
Start: 2022-09-13
Vi välkomnar nytt städ- och skötselföretag
Städning och skötsel görs på uppdrag av Karlskronahem av upphandlade företag. Vi välkomnar nu Förenade Service som tar över inre skötsel från och med 15/9.
Förenade Service kommer att sköta städ i områdena:
Så fungerar städet
Att det ska vara rent och fint är viktigt för trivsel och trygghet. Här beskriver vi hur städning av fastigheten fungerar.
Städning av trapphus, tvättstuga och allmänna utrymmen
Trapphus, entré och hiss städas 1 gång/vecka. Då sopas och torkas golv samt fönster torkas av. Dörrmattan ska ligga i lägenheten (ej trapphus) för att underlätta städ och minska brandrisk.
Tvättstuga och eventuell tillhörande WC städas varannan vecka. Det innebär rengöring, moppning (även bakom maskinerna) och tömning av papperskorgar.
Efter att du har använt tvättstugan är du själv ansvarig för att rengöra golv och maskiner efter dig.
Källarkorridor, cykelrum, barnvagnsrum och vind/källare städas och ses över 1 gång/månad.
Felanmälan
Är det något som inte fungerar kring städ och skötsel gör en felanmälan på Mina sidor på karlskronahem.se
Hej hyresgäst! Lägg till din fastighet som favorit, på så sätt når du den direkt från Hyresgäst - Mitt hus
Ring eller maila kundservice så hjälper vi dig så fort vi kan.
Kontakta vår kundservice
Våra medarbetare
Vanliga frågor och svar
Din felanmälan gör du på Mina sidor.
Störning eller akut felanmälan efter stängningstid? Ring 0455-227 17