Gå direkt till huvudinnehåll
Riksvägen 12
Fakta om fastigheten
Adress Riksvägen 12
Byggår 2015
Lägenhetsstorlekar 2:or och 3:or
Antal lägenheter 31
Hiss Ja
Balkong Ja, inglasad
Internet, TV och telefoni Fiber indraget, eget abonemang tecknas. Kabel-tv ingår.
Hushållsel Individuell mätning
Varm- och kallvatten Individuell mätning
Tvättstuga Nej, egen tvättmaskin och torktumlare.
Förråd Ja
Garage, p-plats Ja, garage eller p-plats ingår i hyran.
Lekplats Nej
Övrigt Gemensam innegård

Hej! Jag heter Stefan Pettersson och är bovärd på Riksvägen 12.

Jag gör besiktningar, t ex kontrollerar flyttstädning och lägenhetens skick. Om du har gjort en felanmälan hjälper jag dig med mindre reparationer i lägenheten av till exempel dörrar, lås, el, vatten och avlopp.

Felanmälan gör du på karlskronahem.se på Mina sidor eller ring kundservice på 0455-30 49 00.

E-post: stefan.pettersson@karlskronahem.se
Bovärd
Driftinformation

Start: 2024-10-21

Beräknad sluttid 2024-10-22

Kortare elavbrott på Kungsmarksvägen 33-35

Under måndag och tisdag 21-22 oktober kan det förekomma kortare elavbrott, cirka 10-15 minuter åt gången.

Senast uppdaterad 2024-10-21

Start: 2024-09-13

Avspärrningar Kungsmarken

Två nya fläkthus ska lyftas upp på taket på torsdagen den 19/9, man startar ca kl 8.00 och håller på till sen eftermiddag.

Kranen kommer att stå framför Kungsmarksvägen 33b och Kungsmarksvägen 31b, bor man högst upp på Kungsmarksvägen 33b och 31b bör ska man av säkerhetsskäl vara ute från sin lägenhet hela dagen.

Det kommer att vara avspärrat med ett säkerhetsområde med vakter runt lyftkranen så man får räkna med begränsad framkomlighet och att man kan komma att behöva använda porten på baksidan.

Senast uppdaterad 2024-09-13

Start: 2024-09-13

Kärltvätt miljörum

Nu är det dags för tvätt av samtliga sopkärl i våra miljörum, vi startar måndag v.38

Kärlen tvättas för att det ska vara trivsamt och fräscht och hålla skadedjur borta.

Arbetet påbörjas denna vecka och samtliga områden berörs.

Hjälp oss att hålla fint i våra miljörum genom att slänga rätt sak i rätt kärl

Senast uppdaterad 2024-09-13

Start: 2024-06-03

Eventuellt översvämning i källare

Vi har upptäckt en del översvämningar i några källare i Kungsmarken, Lyckeby och Marieberg efter helgens regnväder. Gå därför gärna och titta till ditt förråd för att se att allt är som det ska. Har ditt förråd blivit drabbat? Gör en felanmälan så vi vet vad som har hänt men framför allt – kontakta ditt försäkringsbolag (hemförsäkring).

Senast uppdaterad 2024-06-04

Start: 2024-05-27

Tvätt av kärl i miljörummen

Nu gör vi rent kärlen i våra miljörum. Ingen rengöring kommer att ske före kl. 06.00 eller efter kl. 21:00.

Senast uppdaterad 2024-05-28

Start: 2024-05-16

Problem med e-fakturor

Just nu har vi problem att ta emot e-fakturor på grund av systembyte. Vi har just nu ingen prognos på när vi kan ta emot e-fakturor igen. Under tiden går det bra att skicka pdf-fakturor till faktura@karlskronahem.se

Senast uppdaterad 2024-05-16

Start: 2024-05-07

Beräknad sluttid 2024-05-14

OVK-besiktning och rengöring

På uppdrag av Karlskronahem kommer Lars Jensen AB att utföra rengöring av ventilation 7-14 maj mellan kl. 07:00-15:30 innan OVK-besiktning ska ske.

Det är viktigt att du ger godkännande att de kan gå in med huvudnyckel, alternativt ringer 0709-845665 för tidsbokning. Kom ihåg att plocka bort föremål på kryddhyllor i kök och att hyllorna ska vara lätt löstagbara.

Senast uppdaterad 2024-05-03

Start: 2024-04-19

Maskinsopning av garage

På uppdrag av Karlskronahem kommer JOTAC att genomföra maskinsopning av garage på Riksvägen 12 Trädgårdsmästaren fredagen den 19 april mellan kl. 08:00-16:00.
Vänligen se till att din bil inte står i garaget mellan kl. 08:00-16:00 den 19 april.

Kontakta JOTAC Förvaltning AB för frågor på telefon 0455-28700

Senast uppdaterad 2024-04-15

Start: 2024-04-11

Sopning av P-platser

Torsdagen den 11 april med start kl. 08:00 kommer det maskinsopas på parkeringsplatserna på Saltö torg. Det gäller kontrakt 1401-P-0022—0040.

Senast uppdaterad 2024-03-28

Start: 2024-03-18

Eventuellt brunt vatten och sämre vattentryck

Karlskrona kommun arbetar med att testa av ventiler på Bryggareberget vilket kan innebära sämre vattentryck och att vattnet blir brunt.

Vid brunt vatten: Fortsätt spola tills vattnet blir klart.

Vid minskat vattentryck: Meddela via Kommunens växel på telefon 0455-30 30 00

Senast uppdaterad 2024-03-18

Start: 2024-02-27

Reparation av tak

På uppdrag av Karlskronahem ska Lagans Byggnads utföra arbeten på taket på A W Anderssons väg 9D, det medför att en ställning kommer byggas utanför boende i uppgång 9D vid balkongerna. Arbetet beräknas ta ca 1 vecka med start 27 februari.

Har du frågor om detta, vänligen kontakta Karlskronahems kundservice på info@karlskronahem.se eller ring 0455-30 49 00.

Senast uppdaterad 2024-02-27

Start: 2024-02-16

Räddningstjänsten övar slangdragning i trapphus

Räddningstjänst övar slangdragning i trapphus på Kungsmarksvägen 83 under fredagen den 16 februari.

Senast uppdaterad 2024-02-15

Start: 2024-01-24

Planerad vattenavstängning

Onsdagen den 24 januari klockan 10.00-12.00 stängs vattnet av för vissa fastigheter på Norra Kungsgatan, Norra Smedjegatan och Östra Vittusgatan. Anledningen till vattenavstängningen är ett kopplingsarbete.

Läs mer på karlskrona.se 

Senast uppdaterad 2024-01-23

Start: 2024-01-11

Ventilation avstängd

Nya delar är beställda. Beräknas vara åtgärdat inom ett par dagar.

Senast uppdaterad 2024-01-11

Start: 2024-01-04

Snöröjning

Snöröjning pågår men tyvärr med störningar och förseningar på grund av vädret. Vi ber om överseende och tålamod för att det kan ta längre tid än vanligt. 

 

Här kan du läsa om hur vår snöröjning fungerar utan störningar/förseningar

Detta gör Karlskronahem
Snöröjning påbörjas när snödjupet uppnår 5 cm. Prioriterade platser som omsorgsboenden snöröjs och halkbekämpas först. I varje område prioriteras sedan huvudentréer och de mest använda gångbanorna/vägarna.

 

Prioriterade ytor ska vara snöröjda och halkbekämpade senast 2 timmar efter att gränsen för snöröjningen uppnåtts. Övriga ytor ska vara snöröjda och halkbekämpade 6 timmar efter att gränsen för påbörjande av snöröjning uppnåtts.

 

Snöröjning och halkbekämpning sker under hela dygnet.

 

Vid halka använder vi sandflis och salt. Salt används enbart vid speciellt utsatta platser.

 

Detta gör du som hyresgäst
Som hyresgäst är du ansvarig för att skotta din egen parkeringsplats. Detta gäller även den snösträng som kan uppkomma i kanten av din parkeringsplats och utanför din garageport när vår snöröjning utförts på körytan inom parkeringsområdet. Tänk på att ta bort snösträngen så snart som möjligt för att inte riskera att den fryser och blir svår att få bort.

 

Bor du i en marklägenhet med egen ingång ansvarar du för snöröjning och halkbekämpning på den mark som hör till lägenheten. Till exempel vid den egna entrén.

 

Senast uppdaterad 2024-01-04

Start: 2023-11-01

Känns det kallt i lägenheten?

När det blir kallare ute får vi många frågor om värme och inomhustemperatur. Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna samt ger tips på vad du kan göra om du upplever det kallt i lägenheten.

När sätts värmen igång?
Värmesystemet sätts igång när utomhus-temperaturen ligger stabilt under cirka 15 grader.

Hur varmt ska det vara i min lägenhet?
Karlskronahem inomhustemperatur ska vara mellan 20 och 21 grader mitt i rummet, en meter över golvet. 
Höjs temperaturen med ytterligare en grad höjs energiförbrukningen med 5 % vilket påverkar klimatpåverkan negativt.

Det har varit kallt ute i flera timmar men elementet är ändå inte varmt?
Flera fastigheter kan vara anslutna till samma undercentral som skickar ut det varma vattnet. Det kan därför dröja ett litet tag innan det varma vattnet når dina element, om din lägenhet ligger i slutet av värmesystemet. Vi ber dig ha lite tålamod vid väderomslag - det varma vattnet är på väg till dig.

Varför är elementet svalt nedtill?
I våra lägenheter har vi vattenburen värme (element fyllda med vatten som cirkulerar). Ett element ska vara varmare upptill och svalare nedtill. Det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värme och strömmar ut nedtill för att åter värmas upp. Det är inte säkert att ditt element alltid är varmt.
Termostaten är elementens ”hjärna” och mäter när rummet når rätt temperatur och stängs då av. Elementet kan då vara kallt när det är 21 grader i rummet.

Hur gör jag för att kontrollera temperaturen i min lägenhet?
Du mäter temperaturen i lägenheten på en meters höjd från golvet i mitten av rummet.

Vad gör jag om inomhustemperaturen är lägre än 20-21 grader och elementet ändå är kallt?
Kontrollera hur du har möblerat vid elementen. Möbler framför elementen kan hindra värmen att sprida sig i rummet. Det är viktigt att du inte täcker för termostat och element med möbler, gardiner eller elementskydd, för då känner termostaten en högre temperatur än det är i rummet och varmvattnet i elementet stängs av för tidigt.

Är inte det det anledningen ber vi dig göra en felanmälan. När vi får in en felanmälan kontrolleras temperaturen. Är den 20-21 grader eller mer görs inget ytterligare. Är det kallare kontrollerar bovärden tekniska funktioner.

Tips för ett bra inomhusklimat

  • Kolla att elementets termostat står i maxläge.
  • Se till så termostaten inte är täckt med gardiner eller elementskydd.
  • Se upp med soffor och långa gardiner framför elementet, de hindrar värmespridningen.
  • Använd bara maxläget på spiskåpan (köksfläkten) när du lagar mat. En fläkt som står på för fullt transporterar ut värmen fortare än elementen hinner leverera den.
  • Fäll ner eventuella persiennerna på nätterna. Persiennerna isolerar så att värmen behålls i rummet.
  • Ventiler i fönster eller bakom elementen ska vara öppna så att frisk luft kommer in på rätt ställe.
  • Tänk på att vädra rätt. Tvärdrag en kort stund ger rejält med friskluft. Samtidigt undviker du att kyla ner lägenheten.
Senast uppdaterad 2023-11-28

Start: 2023-10-09

Värmen i lägenheten

När sommar blir till höst är det många som hör av sig om värmen i lägenheten. Här får du svar på de vanligaste frågorna:

När sätts värmen igång?
Värmesystemet ska gå igång när temperaturen utomhus ligger stabilt mellan 10-15 grader.

Hur varmt ska det vara i min lägenhet?
Det ska vara 20-21 grader i din lägenhet vintertid.

Det har varit kallt ute i flera timmar men elementet är ändå inte varmt?
Flera fastigheter kan vara anslutna till samma undercentral som skickar ut det varma vattnet. Det kan därför dröja ett litet tag innan det varma vattnet når dina element, om din lägenhet ligger i slutet av värmesystemet. Ha gärna lite tålamod vid väderomslag - det varma vattnet är på väg till dig.

Varför är elementet svalt nedtill?
I våra lägenheter har vi vattenburen värme (element fyllda med vatten som cirkulerar). Ett element ska vara varmare upptill och svalare nedtill. Det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värme, och strömmar ut nedtill för att åter värmas upp. Det är inte säkert att ditt element alltid är varmt. Termostaten är elementets ”hjärna” och mäter när rummet når rätt temperatur och stängs då av. Elementet kan därför vara kallt när det är 20-21 grader i rummet.

Hur gör jag för att kontrollera temperaturen i min lägenhet?
Du mäter temperaturen i lägenheten på en meters höjd (från golvet) i mitten av rummet.

Vad gör jag om inomhustemperaturen är lägre än 20-21 grader och elementet ändå är kallt?
Är det lägre än 20-21 grader i lägenheten, kan du först se över hur du har möblerat vid elementen. Möbler framför elementen kan hindra värmen att sprida sig i rummet. Tänk på att inte täcka för termostat och element med möbler, gardiner eller elementskydd. Då upplever termostaten en högre temperatur än det är i rummet och varmvattnet i elementet stängs av för tidigt. 

Ibland uppstår det fel i något enskilt element eller i värmesystemet. När vi får in en felanmälan kommer din bovärd och mäter temperaturen i din lägenhet. Är den 20-21 grader eller mer görs inget ytterligare. Är det kallare kontrollerar bovärden tekniska funktioner.

Tips för bra inomhusklimat
Här är några tips på vad du kan göra innan du felanmäler:

  •  Kolla att elementets termostat står i maxläge.
  •  Se upp med soffor och långa gardiner framför elementet, de hindrar värmespridningen.
  •  Använd maxläget på spiskåpan (köksfläkten) bara när du lagar mat. En fläkt som står på för fullt transporterar ut värmen fortare än elementen hinner leverera den.
  •  Ventiler i fönster eller bakom elementen ska vara öppna så att frisk luft kommer in på rätt ställe.
  •  Tänk på att vädra rätt. Tvärdrag en kort stund ger rejält med friskluft samtidigt som du undviker att kyla ner lägenheten.

 

 

 

 

 

 

 

Senast uppdaterad 2023-11-28

Start: 2023-09-13

Hiss ur funktion

230921
Båda hissarna i funktion

......................................................................................................................................................


230919
Kungsmarksvägen 79 repareras måndag 19/9
Kungsmarksvägen 13A - reservdelar förväntas komma 20/9 och reparation påbörjas så fort reservdelar anlänt.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

230913
Hissen på Kungsmarksvägen 13A samt Kungsmarksvägen 79 är ur funktion. Hissarna beräknas fungera inom ett par dagar. 

Senast uppdaterad 2023-09-21

Start: 2023-09-04

Kärltvätt

Nu är det dags för tvätt av samtliga sopkärl i våra miljörum. Kärlen tvättas för att det ska vara trivsamt och fräscht och hålla skadedjur borta.

Arbetet påbörjas denna vecka och samtliga områden gås igenom.

Hjälp oss att hålla fint i våra miljörum genom att slänga rätt sak i rätt kärl.

Tack!

Senast uppdaterad 2023-09-04

Start: 2023-08-07

Vatten/fukt i källare och förråd

Efter gårdagens- och nattens regn har vissa fastigheter (framförallt i Lyckeby) drabbats av vatten/fukt i källare och förråd. 

Är ditt förråd drabbat, gör en felanmälan till oss.

Vi kommer under dagen (7/8) åka runt i våra fastigheter och ser över källare och förråd. 

Skadade föremål
Har du saker i ditt förråd som blivit vattenskadade kontakta ditt försäkringsbolag. 

Låt kläder, kartonger med mera, som blivit blöta torka ordentligt, så det inte börjar att lukta illa. 

Senast uppdaterad 2023-08-07

Start: 2022-12-14

På gång på Riksvägen & Gästgivarevägen

Tack till dig som medverkade på hyresgästmötet den 28/11.
Här har vi sammanställt frågor och svar från mötet samt hur vi arbetar vidare med synpunkter från mötet.

Information till yttre skötsel
Vi har informerat de som arbetar med yttre skötsel om synpunkterna från mötet (gäller till exempel snöröjning, rensning av rabatter, bänkar, stopp i dagvattenbrunn med mera). Dessa punkter stäms av löpande på uppföljningsmöten kring yttre skötsel för respektive område.

Frågor kring vad som planeras i fastigheterna
Ett antal frågor relaterade till underhåll lyftes, bland annat om nya fönster och mattor i badrum på Ekebacken. Karlskronahem ska framåt förbättra sin information till hyresgäster kring vad som planeras utifrån underhållsplanen för respektive område. Vi tar också med oss synpunkterna gällande bristande information kopplat till den tidigare byggställningen på Riksvägen 23.

Hur många brandvarnare ska man ha?
Brandvarnare är uppsatta efter en kravspecifikation - oftast en per lägenhet med placering i hallen. Vill du sätta in ytterligare brandvarnare gör du det själv. När en brandvarnare larmar för batterislut, gör en felanmälan, och vi kommer ut med en ny brandvarnare som du själv sätter upp. Byte görs numera vid batterilarm och ej efter tio år likt tidigare.

El-laddstolpar
Karlskronahem har ingen avsikt att installera el-laddstolpar men vi för samtal med Affärsverken om att installera ladd-stationer i våra områden.

 

Skyltar om tomgångskörning
Skyltar om tomgångskörning finns i garaget på Ekebacken.

Låst på dagtid i portarna på Riksvägen 19-21-23 och Gästgivarevägen
Då det nu är bytt till säkerhetsdörrar i samtliga lägenheter, har en enkät skickats ut, där alla fått möjlighet att svara på om man vill ha öppet eller låst i porten på dagtid. Enligt majoritetens önskan blir det fortsatt låst dygnet runt.

När görs rensning av ventilationskanaler och stambyte på Riksvägen/Gästgivarevägen?
Rensning av ventilationskanaler är utfört 2019 och nästa tillfälle är 2025.
Det finns i nuläget inga planer på ett stambyte på Riksvägen/Gästgivarevägen.

Pump vattenspelet Handelsträdgården
Pumpen är idag trasig. Ny pump är beställd och kommer att monteras till våren.

Saker som efterfrågas

KODTELEFON EKEBACKEN
Kodtelefon är del av ett större koncept med digital bokning och digitalt skalskydd. Det ingår i det löpande arbetet med att digitalisera våra fastigheter, men det finns i nuläget inget datum/tidplan för Ekebacken.

CONTAINER
I samband med att vi byggt nya miljörum, med möjlighet att sortera i, sätter vi inte ut några containrar i våra bostadsområden.

TVÄTTSTUGA
Det finns inga planer på att bygga tvättstuga på Riksvägen 23.

 

TJÄNST ATT FLYTTA FRAM SPIS OCH KYLSKÅP
Vi har tyvärr ingen möjlighet att hjälpa till med att flytta fram spis/kyl/frys för städning. Vi kan dock tipsa om Karlskrona kommuns "Fixartjänst" för dig som är 67 år eller äldre, har hemtjänst eller har en funktionsnedsättning.

 

DÖRRÖPPNARE
Dörröppnare i porten är något som installeras via bostadsanpassning av Karlskrona kommun och ej av Karlskronahem.

 

HJÄRTSTARTARE
Det finns i nuläget inga planer på att sätta hjärtstartare i våra områden.

 

GARAGE RIKSVÄGEN 12 - LÅS SAMT EXTRA STÄD
Numera finns ett lås som gör att garagedörren inte kan lämnas olåst.

Förvaltare undersöker möjligheten att köpa till extra städ den sista biten ut mot garaget.

 

TITTHÅL I DÖRREN PÅ RIKSVÄGEN 12
Eftermontering av titthåll innebär att man måste göra hål i dörren och då klassas den inte längre som säkerhetsdörr. Endast vid dörrbyte kan dörr med titthåll fås (när nya dörrar sätts idag är det alltid titthål). Dörrbyte planeras inte i nuläget.

Frågor
Har du frågor kopplat till utskicket hör av dig till info@karlskronahem.se eller på 0455-30 49 00

Senast uppdaterad 2022-12-14

Är detta ditt hus?

Hej hyresgäst! Lägg till din fastighet som favorit, på så sätt når du den direkt från Hyresgäst - Mitt hus

Kundservice

Ring eller maila kundservice så hjälper vi dig så fort vi kan.

 

Kontakta vår kundservice
Våra medarbetare
Vanliga frågor och svar

Gör en felanmälan

Din felanmälan gör du på Mina sidor.
Störning eller akut felanmälan efter stängningstid? Ring 0455-227 17

Frågor och svar