Gå direkt till huvudinnehåll
Kungsmarksvägen 7-39
Fakta om fastigheten
Adress Kungsmarksvägen 7-39
Byggår 1967
Lägenhetsstorlekar 1:or-5:or
Antal lägenheter 359
Hiss Ja
Balkong Ja i vissa, alternativt fransk balkong eller uteplats.
Internet, TV och telefoni Fiber indraget, eget abomnemang tecknas. Kabel-tv ingår.
Hushållsel Ingår ej i hyran.
Varm- och kallvatten Ingår i hyran.
Tvättstuga Ja, i entréplan.
Förråd Ja
Garage, p-plats Garage och p-plats att hyra i mån av plats.
Lekplats Ja
Övrigt Grillplats, spontanidrottsanläggning, dagis samt ett flertal företag. Lokal i området kan hyras, för mer information kontakta Hyresgästföreningen. Stambyte pågår i huset.

Hej! Jag heter Tony Ekelund och är bovärd på Kungsmarksvägen 7-39.

Jag gör besiktningar, t ex kontrollerar flyttstädning och lägenhetens skick. Om du har gjort en felanmälan hjälper jag dig med mindre reparationer i lägenheten av till exempel dörrar, lås, el, vatten och avlopp.

Felanmälan gör du på karlskronahem.se på Mina sidor eller ring kundservice på 0455-30 49 00.

E-post: tony.ekelund@karlskronahem.se
Bovärd
Driftinformation

Start: 2024-09-13

Avspärrningar Kungsmarken

Två nya fläkthus ska lyftas upp på taket på torsdagen den 19/9, man startar ca kl 8.00 och håller på till sen eftermiddag.

Kranen kommer att stå framför Kungsmarksvägen 33b och Kungsmarksvägen 31b, bor man högst upp på Kungsmarksvägen 33b och 31b bör ska man av säkerhetsskäl vara ute från sin lägenhet hela dagen.

Det kommer att vara avspärrat med ett säkerhetsområde med vakter runt lyftkranen så man får räkna med begränsad framkomlighet och att man kan komma att behöva använda porten på baksidan.

Senast uppdaterad 2024-09-13

Start: 2024-09-13

Kärltvätt miljörum

Nu är det dags för tvätt av samtliga sopkärl i våra miljörum, vi startar måndag v.38

Kärlen tvättas för att det ska vara trivsamt och fräscht och hålla skadedjur borta.

Arbetet påbörjas denna vecka och samtliga områden berörs.

Hjälp oss att hålla fint i våra miljörum genom att slänga rätt sak i rätt kärl

Senast uppdaterad 2024-09-13

Start: 2024-06-03

Eventuellt översvämning i källare

Vi har upptäckt en del översvämningar i några källare i Kungsmarken, Lyckeby och Marieberg efter helgens regnväder. Gå därför gärna och titta till ditt förråd för att se att allt är som det ska. Har ditt förråd blivit drabbat? Gör en felanmälan så vi vet vad som har hänt men framför allt – kontakta ditt försäkringsbolag (hemförsäkring).

Senast uppdaterad 2024-06-04

Start: 2024-05-27

Tvätt av kärl i miljörummen

Nu gör vi rent kärlen i våra miljörum. Ingen rengöring kommer att ske före kl. 06.00 eller efter kl. 21:00.

Senast uppdaterad 2024-05-28

Start: 2024-05-16

Problem med e-fakturor

Just nu har vi problem att ta emot e-fakturor på grund av systembyte. Vi har just nu ingen prognos på när vi kan ta emot e-fakturor igen. Under tiden går det bra att skicka pdf-fakturor till faktura@karlskronahem.se

Senast uppdaterad 2024-05-16

Start: 2024-05-07

Beräknad sluttid 2024-05-14

OVK-besiktning och rengöring

På uppdrag av Karlskronahem kommer Lars Jensen AB att utföra rengöring av ventilation 7-14 maj mellan kl. 07:00-15:30 innan OVK-besiktning ska ske.

Det är viktigt att du ger godkännande att de kan gå in med huvudnyckel, alternativt ringer 0709-845665 för tidsbokning. Kom ihåg att plocka bort föremål på kryddhyllor i kök och att hyllorna ska vara lätt löstagbara.

Senast uppdaterad 2024-05-03

Start: 2024-04-18

Maskinsopning av garage

På uppdrag av Karlskronahem kommer JOTAC att genomföra maskinsopning av garage på Kungsmarken torsdag 18 april mellan kl. 08:00-16:00.
Vänligen se till att din bil inte står i garaget mellan kl. 08:00-16:00 den 18 april.

Kontakta JOTAC Förvaltning AB för frågor på telefon 0455-28700

Senast uppdaterad 2024-04-15

Start: 2024-04-11

Sopning av P-platser

Torsdagen den 11 april med start kl. 08:00 kommer det maskinsopas på parkeringsplatserna på Saltö torg. Det gäller kontrakt 1401-P-0022—0040.

Senast uppdaterad 2024-03-28

Start: 2024-03-18

Beräknad sluttid 2024-03-19

Grönfri behandling av balkongskärmar

På uppdrag av Karlskronahem kommer Jotac att utföra en grönfri behandling av balkongskärmarna på Kungsmarksvägen 37 och 39 den 18-19 mars. För att kunna göra arbetet kommer en skylift att användas, vilket eventuellt kan påverka framkomligheten.

Senast uppdaterad 2024-03-15

Start: 2024-03-18

Eventuellt brunt vatten och sämre vattentryck

Karlskrona kommun arbetar med att testa av ventiler på Bryggareberget vilket kan innebära sämre vattentryck och att vattnet blir brunt.

Vid brunt vatten: Fortsätt spola tills vattnet blir klart.

Vid minskat vattentryck: Meddela via Kommunens växel på telefon 0455-30 30 00

Senast uppdaterad 2024-03-18

Start: 2024-03-04

Beräknad sluttid 2024-03-06

Elmätarbyte

Affärsverken kommer att byta alla elmätare på Kungsmarksvägen 7-21 med start den 4 mars. Arbetet beräknas vara klart den 6 mars. Detta innebär att varje lägenhet blir strömlös under cirka 15 minuter medan just din mätare byts. Affärsverken kommer inte behöva gå in i din lägenhet för detta arbete då elmätarna sitter i källaren. De kommer att börja arbetet på Kungsmarksvägen 7 och sedan jobba sig fram mot 21.

Har du några frågor? Välkommen då att kontakta Affärsverkens kundservice på telefon 0455-783 75. Du kan läsa mer om mätarbytet på affarsverken.se/elmatare

Senast uppdaterad 2024-02-29

Start: 2024-02-27

Reparation av tak

På uppdrag av Karlskronahem ska Lagans Byggnads utföra arbeten på taket på A W Anderssons väg 9D, det medför att en ställning kommer byggas utanför boende i uppgång 9D vid balkongerna. Arbetet beräknas ta ca 1 vecka med start 27 februari.

Har du frågor om detta, vänligen kontakta Karlskronahems kundservice på info@karlskronahem.se eller ring 0455-30 49 00.

Senast uppdaterad 2024-02-27

Start: 2024-02-16

Räddningstjänsten övar slangdragning i trapphus

Räddningstjänst övar slangdragning i trapphus på Kungsmarksvägen 83 under fredagen den 16 februari.

Senast uppdaterad 2024-02-15

Start: 2024-02-06

Driftstörningar TV och internet

Driftstörningar och avbrott på bredband och digital TV på Kungsmarksvägen 33 A-B. Felsökning pågår. 

(Eventuellt kan även närliggande trappuppgånger också påverkas)

Senast uppdaterad 2024-02-06

Start: 2024-02-05

Störningar gällande el och värme

Vi har störningar gällande el och värme på Kungsmarksvägen 25.

Värme
Det finns ingen värme i lägenheterna. Arbete pågår.

El
Det finns ingen el i trapphus eller källare. Det innebär att:

  • tvättstugan inte kan användas
  • att hissen inte fungerar
  • ingen belysning i i trapphus och källare
  • fast TV eller internet ej fungerar

Felsökning pågår men vi vet i nuläget inte när elen kommer tillbaka. 

Senast uppdaterad 2024-02-05

Start: 2024-01-25

Ingen el

Ingen el på Kungsmarksvägen 25A och 25B på grund av en kabel som är avborrad. Felsökning pågår.

Förhoppningen är att elen är tillbaka innan dagens är slut (25/1).

Senast uppdaterad 2024-01-25

Start: 2024-01-24

Planerad vattenavstängning

Onsdagen den 24 januari klockan 10.00-12.00 stängs vattnet av för vissa fastigheter på Norra Kungsgatan, Norra Smedjegatan och Östra Vittusgatan. Anledningen till vattenavstängningen är ett kopplingsarbete.

Läs mer på karlskrona.se 

Senast uppdaterad 2024-01-23

Start: 2024-01-23

TV kan vara ur funktion

En kabel har blivit avborrad på Kungsmarksvägen och detta kan påverka TV på Kungsmarksvägen 25B. Felsökning pågår.

Senast uppdaterad 2024-01-23

Start: 2024-01-11

Ventilation avstängd

Nya delar är beställda. Beräknas vara åtgärdat inom ett par dagar.

Senast uppdaterad 2024-01-11

Start: 2024-01-04

Snöröjning

Snöröjning pågår men tyvärr med störningar och förseningar på grund av vädret. Vi ber om överseende och tålamod för att det kan ta längre tid än vanligt. 

 

Här kan du läsa om hur vår snöröjning fungerar utan störningar/förseningar

Detta gör Karlskronahem
Snöröjning påbörjas när snödjupet uppnår 5 cm. Prioriterade platser som omsorgsboenden snöröjs och halkbekämpas först. I varje område prioriteras sedan huvudentréer och de mest använda gångbanorna/vägarna.

 

Prioriterade ytor ska vara snöröjda och halkbekämpade senast 2 timmar efter att gränsen för snöröjningen uppnåtts. Övriga ytor ska vara snöröjda och halkbekämpade 6 timmar efter att gränsen för påbörjande av snöröjning uppnåtts.

 

Snöröjning och halkbekämpning sker under hela dygnet.

 

Vid halka använder vi sandflis och salt. Salt används enbart vid speciellt utsatta platser.

 

Detta gör du som hyresgäst
Som hyresgäst är du ansvarig för att skotta din egen parkeringsplats. Detta gäller även den snösträng som kan uppkomma i kanten av din parkeringsplats och utanför din garageport när vår snöröjning utförts på körytan inom parkeringsområdet. Tänk på att ta bort snösträngen så snart som möjligt för att inte riskera att den fryser och blir svår att få bort.

 

Bor du i en marklägenhet med egen ingång ansvarar du för snöröjning och halkbekämpning på den mark som hör till lägenheten. Till exempel vid den egna entrén.

 

Senast uppdaterad 2024-01-04

Start: 2023-12-18

Elen avstängd 20/12, kl. 9-10

Elen avstängd för inkoppling av ventilationshus på Kungsmarksvägen 39.

Tid: onsdag 20/12, kl. 9-10.
Plats: Kungsmarksvägen 37 och 39

Senast uppdaterad 2023-12-18

Start: 2023-11-27

Tillfälligt avstängd ventilation - 28-30/11

På grund av ett arbete kommer ventilationen i fastigheten att stängas av då och då under nedan dagar.

Tid: 28-30/11
Plats: Kungsmarksvägen 31 A

Senast uppdaterad 2023-11-27

Start: 2023-11-20

Avstängt vatten 22/11

Vattnet kommer att vara helt avstängt onsdag den 22 november mellan kl. 08-16 (arbetet kan komma att bli klart tidigare).

Tid: 22 november, kl.8-16
Plats: Kungsmarksvägen 21-39

Vad ska du göra?
Spara vatten i flaskor eller liknande så att du har vatten under tiden det är avstängt.
Du kan spola i toaletten en gång när vattnet har blivit avstängt.

Vad är det som fixas?
Bravida byter vattenmätare och kopplar in de nya rören mot de som finns ute i gatan.

Senast uppdaterad 2023-11-21

Start: 2023-11-01

Känns det kallt i lägenheten?

När det blir kallare ute får vi många frågor om värme och inomhustemperatur. Här har vi sammanställt de vanligaste frågorna samt ger tips på vad du kan göra om du upplever det kallt i lägenheten.

När sätts värmen igång?
Värmesystemet sätts igång när utomhus-temperaturen ligger stabilt under cirka 15 grader.

Hur varmt ska det vara i min lägenhet?
Karlskronahem inomhustemperatur ska vara mellan 20 och 21 grader mitt i rummet, en meter över golvet. 
Höjs temperaturen med ytterligare en grad höjs energiförbrukningen med 5 % vilket påverkar klimatpåverkan negativt.

Det har varit kallt ute i flera timmar men elementet är ändå inte varmt?
Flera fastigheter kan vara anslutna till samma undercentral som skickar ut det varma vattnet. Det kan därför dröja ett litet tag innan det varma vattnet når dina element, om din lägenhet ligger i slutet av värmesystemet. Vi ber dig ha lite tålamod vid väderomslag - det varma vattnet är på väg till dig.

Varför är elementet svalt nedtill?
I våra lägenheter har vi vattenburen värme (element fyllda med vatten som cirkulerar). Ett element ska vara varmare upptill och svalare nedtill. Det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värme och strömmar ut nedtill för att åter värmas upp. Det är inte säkert att ditt element alltid är varmt.
Termostaten är elementens ”hjärna” och mäter när rummet når rätt temperatur och stängs då av. Elementet kan då vara kallt när det är 21 grader i rummet.

Hur gör jag för att kontrollera temperaturen i min lägenhet?
Du mäter temperaturen i lägenheten på en meters höjd från golvet i mitten av rummet.

Vad gör jag om inomhustemperaturen är lägre än 20-21 grader och elementet ändå är kallt?
Kontrollera hur du har möblerat vid elementen. Möbler framför elementen kan hindra värmen att sprida sig i rummet. Det är viktigt att du inte täcker för termostat och element med möbler, gardiner eller elementskydd, för då känner termostaten en högre temperatur än det är i rummet och varmvattnet i elementet stängs av för tidigt.

Är inte det det anledningen ber vi dig göra en felanmälan. När vi får in en felanmälan kontrolleras temperaturen. Är den 20-21 grader eller mer görs inget ytterligare. Är det kallare kontrollerar bovärden tekniska funktioner.

Tips för ett bra inomhusklimat

  • Kolla att elementets termostat står i maxläge.
  • Se till så termostaten inte är täckt med gardiner eller elementskydd.
  • Se upp med soffor och långa gardiner framför elementet, de hindrar värmespridningen.
  • Använd bara maxläget på spiskåpan (köksfläkten) när du lagar mat. En fläkt som står på för fullt transporterar ut värmen fortare än elementen hinner leverera den.
  • Fäll ner eventuella persiennerna på nätterna. Persiennerna isolerar så att värmen behålls i rummet.
  • Ventiler i fönster eller bakom elementen ska vara öppna så att frisk luft kommer in på rätt ställe.
  • Tänk på att vädra rätt. Tvärdrag en kort stund ger rejält med friskluft. Samtidigt undviker du att kyla ner lägenheten.
Senast uppdaterad 2023-11-28

Start: 2023-10-30

Hiss ur funktion

Hissen på Kungsmarksvägen 39B är ur funktion.
Reservdelar beställda och arbetet påbörjas så fort reservdelarna kommer.

Senast uppdaterad 2023-10-30

Start: 2023-10-20

Avstängt vatten - söndag 22/10

Vi har ändrat datum för avstängning av vatten.Det tidigare utskicket från oss gäller inte längre.

Ny tid: söndag 22 oktober, kl. 07-21.
Plats: Kungsmarksvägen 21-39

Mindre påverkan för dig som hyresgäst
Det är ovanligt att vi gör jobb på helgen – men då arbetet görs den 22 oktober behöver vattnet bara stängas av en dag, i stället för två dagar (som det tidigare datumet innebar).

Om arbetet blir klart tidigare, eller annan information skickas ut under arbetsdagen den 22/10, får du det på sms.

Vad ska du göra?
Spara vatten i flaskor eller liknande så att du har vatten under tiden vattnet är avstängt.
Du kan spola i toaletten en gång när vattnet har blivit avstängt.

Vad är det som fixas?
En omkoppling av vattnet från gamla till nya systemet.
För hyresgäster på Kungsmarksvägen 19–39 har det tagit lång tid att få varmvatten, och vi hoppas nu att det ska bli bättre.

Har vi rätt kontaktuppgifter till dig?
Vi skickar löpande information via sms och mail. Se över dina kontaktuppgifter så att de är uppdaterade. Det gör du enklast via Mina Sidor eller ring oss på 0455-30 49 00 så hjälper vi dig.

Senast uppdaterad 2023-10-20

Start: 2023-10-09

Värmen i lägenheten

När sommar blir till höst är det många som hör av sig om värmen i lägenheten. Här får du svar på de vanligaste frågorna:

När sätts värmen igång?
Värmesystemet ska gå igång när temperaturen utomhus ligger stabilt mellan 10-15 grader.

Hur varmt ska det vara i min lägenhet?
Det ska vara 20-21 grader i din lägenhet vintertid.

Det har varit kallt ute i flera timmar men elementet är ändå inte varmt?
Flera fastigheter kan vara anslutna till samma undercentral som skickar ut det varma vattnet. Det kan därför dröja ett litet tag innan det varma vattnet når dina element, om din lägenhet ligger i slutet av värmesystemet. Ha gärna lite tålamod vid väderomslag - det varma vattnet är på väg till dig.

Varför är elementet svalt nedtill?
I våra lägenheter har vi vattenburen värme (element fyllda med vatten som cirkulerar). Ett element ska vara varmare upptill och svalare nedtill. Det varma vattnet strömmar in upptill, ger ifrån sig värme, och strömmar ut nedtill för att åter värmas upp. Det är inte säkert att ditt element alltid är varmt. Termostaten är elementets ”hjärna” och mäter när rummet når rätt temperatur och stängs då av. Elementet kan därför vara kallt när det är 20-21 grader i rummet.

Hur gör jag för att kontrollera temperaturen i min lägenhet?
Du mäter temperaturen i lägenheten på en meters höjd (från golvet) i mitten av rummet.

Vad gör jag om inomhustemperaturen är lägre än 20-21 grader och elementet ändå är kallt?
Är det lägre än 20-21 grader i lägenheten, kan du först se över hur du har möblerat vid elementen. Möbler framför elementen kan hindra värmen att sprida sig i rummet. Tänk på att inte täcka för termostat och element med möbler, gardiner eller elementskydd. Då upplever termostaten en högre temperatur än det är i rummet och varmvattnet i elementet stängs av för tidigt. 

Ibland uppstår det fel i något enskilt element eller i värmesystemet. När vi får in en felanmälan kommer din bovärd och mäter temperaturen i din lägenhet. Är den 20-21 grader eller mer görs inget ytterligare. Är det kallare kontrollerar bovärden tekniska funktioner.

Tips för bra inomhusklimat
Här är några tips på vad du kan göra innan du felanmäler:

  •  Kolla att elementets termostat står i maxläge.
  •  Se upp med soffor och långa gardiner framför elementet, de hindrar värmespridningen.
  •  Använd maxläget på spiskåpan (köksfläkten) bara när du lagar mat. En fläkt som står på för fullt transporterar ut värmen fortare än elementen hinner leverera den.
  •  Ventiler i fönster eller bakom elementen ska vara öppna så att frisk luft kommer in på rätt ställe.
  •  Tänk på att vädra rätt. Tvärdrag en kort stund ger rejält med friskluft samtidigt som du undviker att kyla ner lägenheten.

 

 

 

 

 

 

 

Senast uppdaterad 2023-11-28

Start: 2023-10-06

P-platser blockeras pga arbete - 12 okt

Karlskrona kommun utför den 12/10 ett röjningsarbete i slänten utanför Kungsmarksvägen 9-15. 
För att utföra röjningen behövs tillträde till parkeringsplatser 257-279.

Under dessa dagar hänvisas berörda till gäst-parkeringen på Kungsmarksvägen 39, gatan framför Kungsmarken eller Kungsmarksplan.

Det krävs inte något särskilt p-tillstånd under dagen, då p-vakterna är informerade och ej kommer att bötfälla.

Senast uppdaterad 2023-10-06

Start: 2023-09-13

Hiss ur funktion

230921
Båda hissarna i funktion

......................................................................................................................................................


230919
Kungsmarksvägen 79 repareras måndag 19/9
Kungsmarksvägen 13A - reservdelar förväntas komma 20/9 och reparation påbörjas så fort reservdelar anlänt.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

230913
Hissen på Kungsmarksvägen 13A samt Kungsmarksvägen 79 är ur funktion. Hissarna beräknas fungera inom ett par dagar. 

Senast uppdaterad 2023-09-21

Start: 2023-09-04

Kärltvätt

Nu är det dags för tvätt av samtliga sopkärl i våra miljörum. Kärlen tvättas för att det ska vara trivsamt och fräscht och hålla skadedjur borta.

Arbetet påbörjas denna vecka och samtliga områden gås igenom.

Hjälp oss att hålla fint i våra miljörum genom att slänga rätt sak i rätt kärl.

Tack!

Senast uppdaterad 2023-09-04

Start: 2023-08-17

Räddningstjänsten testar framkomlighet - 18/8

Under förmiddagen fredagen den 18/8 kommer räddningstjänst att testa framkomligheten runt husen på Kungsmarksvägen.

Räddningstjänst kommer med stegbil och lift köra runt fastigheterna för att säkerställa att man kommer fram överallt.

Tid: förmiddag, fredag 18/8
Plats: Kungsmarksvägen 

Senast uppdaterad 2023-08-17

Start: 2023-08-15

Avstängning av varm- och kallvatten 17/8

I samband med byte av vattenmätare kommer varm- och kallvatten (i perioder) vara avstängt under torsdagen den 17 augusti.

Tid: torsdag den 17 augusti
Plats: Kungsmarksvägen 21-39

Spara gärna vatten i flaskor, så du har då vattnet är avstängt.

Vattnet kan vara missfärgat, när det varit avstängt, men spola en stund så försvinner det.

 

Senast uppdaterad 2023-08-15

Start: 2023-08-07

Vatten/fukt i källare och förråd

Efter gårdagens- och nattens regn har vissa fastigheter (framförallt i Lyckeby) drabbats av vatten/fukt i källare och förråd. 

Är ditt förråd drabbat, gör en felanmälan till oss.

Vi kommer under dagen (7/8) åka runt i våra fastigheter och ser över källare och förråd. 

Skadade föremål
Har du saker i ditt förråd som blivit vattenskadade kontakta ditt försäkringsbolag. 

Låt kläder, kartonger med mera, som blivit blöta torka ordentligt, så det inte börjar att lukta illa. 

Senast uppdaterad 2023-08-07

Är detta ditt hus?

Hej hyresgäst! Lägg till din fastighet som favorit, på så sätt når du den direkt från Hyresgäst - Mitt hus

Kundservice

Ring eller maila kundservice så hjälper vi dig så fort vi kan.

 

Kontakta vår kundservice
Våra medarbetare
Vanliga frågor och svar

Gör en felanmälan

Din felanmälan gör du på Mina sidor.
Störning eller akut felanmälan efter stängningstid? Ring 0455-227 17

Frågor och svar