Gå direkt till huvudinnehåll

Vanliga frågor: renovering och stambyte i Kungsmarksvägen 7–39

Här har vi sammanställt "Vanliga frågor" för dig som berörs av renoveringen i Kungsmarken. Är det något annat du funderar över hör av dig till oss på stambyte@karlskronahem.se

Hur lång tid tar renoveringen?
Renoveringen av din lägenhet tar cirka 8-9 veckor och då behöver du flytta från din lägenhet.

 

I vilken ordning renoveras trapphusen?
Nedan följer en preliminär tidplan för de olika trappuppgångarna (uppdaterad version).

År 2021 – resterande lgh i trapphus 39b, 39a, 37b
År 2022 – trapphus 37a, 35, 33
År 2023 – trapphus 31, 29, 27b
År 2024 – trapphus 27a, 25, 23
År 2025 – trapphus 21, 19
År 2026 – trapphus 17, 15, 13b
År 2027 – trapphus 13a, 11, 9, 7

 

Var ska jag bo när min lägenhet renoveras?
Under den tid som din lägenhet renoveras behöver du flytta ut. Karlskronahem erbjuder då ett ersättningsboende i Kungsmarken (treor, fyror och femmor finns). Här finns ersättningsboende med hög tillgänglighet.
Du kan också ordna ditt eget boende och betalar då ingen hyra under den tid du inte bor i lägenheten och renovering pågår.

 

Under renoveringstiden har du inte tillgång till din ordinarie lägenhet, då trapphuset är en arbetsplats och låst.

 

Vad ska jag ta med mig när jag flyttar?
Ersättningslägenheten är möblerad och där finns soffor, sängar, TV och köksmöbler, köksredskap (tallrikar, glas, bestick osv) dammsugare, strykbräda, strykjärn osv. Det du behöver ta med dig är kläder, täcken, kuddar, handdukar, sängkläder, värdesaker, hygienartiklar samt eventuella egna krukväxter.
Dina egna möbler lämnar du i din lägenhet.

 

Betalar jag hyra för ersättningslägenheten?
Du betalar hyran för din nuvarande lägenhet under tiden du bor i ersättningslägenheten. Skulle ersättningslägenheten ha högre hyra, än den lägenhet du hyr idag, medför det ingen extra kostnad. 
Ordnar du eget boende under tiden din lägenhet renoveras betalar du ingen hyra.

 

Åtgärdslista och hyresgästintyg
Inför renoveringen skickar vi ut ett hyresgästintyg tillsammans med en åtgärdslista. På åtgärdslistan beskrivs de renoveringar som ska göras i din lägenhet och hyresgästintyget är ett godkännande av hyresvärdens förbättringsåtgärder.

Vi ber dig underteckna hyresgästintyget och skicka tillbaka det till oss. Om hyresgästintyget inte undertecknas går ärendet vidare till Hyresnämnden, som gör en bedömning om åtgärderna kan motiveras.

 

Intyget kommer med frankerat kuvert och du skickar in det med vanliga posten.

 

Varför får en del två brev med hyresgästmedgivande?
Om man är två personer som står på hyreskontraktet får man två kuvert med varsitt hyresgästmedgivande, eftersom vi måste säkerställa att bägge hyresgästerna skriver under medgivandet.

 

Vad renoveras i lägenheten?
Renoveringen omfattar detta: 

 

Kök
Köken blir renoverade med ny köksinredning, nya vitvaror, nya golv och ommålning av väggar samt förbereds för installation av diskmaskin (diskmaskin ingår ej men kan väljas till mot ett tillägg på hyran).

 

Badrum
Badrummet får nytt kakel på väggarna, ny golvmatta, ny toalett, nytt handfat, handdukstork och duschhörn. De större lägenheterna har ytterligare ett WC, där blir det ny golvmatta, nymålade väggar, ny toalett, nytt handfat, kakel ovanför handfatet och förberedelse för tvättmaskin och torktumlare (tvättmaskin och torktumlare ingår ej men kan väljas till mot tillägg på hyran). Som hyresgäst ges du möjlighet att välja kulör på golvmattan.

 

Hall
Nytt golv i hall och en ny säkerhetsdörr med bättre ljudisolering samt brand- och rökklassning. Väggar och tak målas om. 

Sovrum
Nya garderober sätts in i sovrummet.

 

El och nätverk
Elen dras om i hela lägenheten och det görs nya nätverksuttag och ny el-central.

 

Mer exakt vad som ska göras ser du ser du på åtgärdslistan, som skickas ut tillsammans med hyresgästintyget.

Ändrad planlösning
Vid renoveringen byggs ventilationen om i alla lägenheter. I vissa lägenheter påverkas då planlösningen i sovrummet.Berörda lägenheter:
Bor du på höger sida om hissen i trapphuset påverkas din lägenhet. Detta gäller samtliga våningsplan förutom längst ner där rören slutar i taket.

 

När rören byggs in försvinner ca 1 kvadratmeter av golvytan i sovrummet. Det gäller hörnet i sovrummet, mot trapphuset.
Då sovrummet ändras, ändras också ytan och vi kommer att förhandla om hyran med Hyresgästföreningen.

Möjlighet för tillval i lägenheten
I samband med stambyte och renovering finns möjlighet för dig som hyresgäst att göra tillval som läggs på hyran. Du kan göra tillval av diskmaskin (110 kr/månad), tvättmaskin 105 kr/månad och torktumlare (90 kr/månad).

 

Har du bara ett badrum (dvs ingen extra WC) kan du inte välja till tvättmaskin eller torktumlare av utrymmesskäl.
På våning 6 kan du inte göra några tillägg på grund av planlösningen.

 

Vad blir min nya hyra efter renoveringen?
En stamrenovering är en standardhöjning och innebär att hyran höjs. Hyreshöjningen för stamrenoveringen är förhandlad med Hyresgästföreningen och baseras på de investeringar som görs. I detta projekt ligger höjningen från 633 kr/månad (för en etta) och upp till 1 845 kr/månad (för en femma).

1:a - 633 kr - 685 kr
2:a - 1 027 kr-1 075 kr
3:a - 1 084 kr-1 294 kr
4:a - 1 322 kr-1 531 kr
5:a - 1 845 kr

 

Intervallen mellan lägenheterna beror bland annat på storlek på lägenheten och våningsplan.

Lägenheterna som renoveras omfattas också av den ”vanliga” hyresförhandlingen/hyreshöjningen som görs varje år. Den är separerad från höjningen för renoveringen och beräknas utifrån lägenhetens grundhyra.

Ersättning i samband med renovering
I samband med ombyggnationen får varje hyresgäst en hyresfri månad. Det är kompensation för de utlägg du som hyresgäst kan få i samband med att du behöver flytta.

Hur fungerar det med tvättstuga under renoveringen?
Du tvättar i tvättstugan som tillhör trapphuset där ersättningslägenheten finns.

 

Hur får jag min post?
Du har tillgång till ditt vanliga postfack. Trapphuset stängs av efter väggen där postfacken sitter.

Får jag en elräkning för el som använts när man jobbat i min lägenhet?
Under byggperioden använder vår entreprenör fastighets-elen, så det påverkar inte ditt abonnemang eller din kostnad.

 

Individuell mätning av vatten (IMD)
I samband med stambytet installerar vi mätare som digitalt mäter varm- och kallvattenförbrukningen i lägenheten. Detta är en del av Karlskronahems hållbarhetsarbete. 

 

Stök och buller
Under projektet blir det periodvis stök och buller i fastigheten. Vi hoppas att du inte blir störd allt för mycket och att slutresultatet är värt det. 

 

Hör av dig till oss!
Har du frågor eller funderingar hör av dig till oss på stambyte@karlskronahem.se
Vi svarar gärna på dina frågor.

 

Hälsningar
Anna Svahn, ombyggnadssamordnare Karlskronahem
Anton Gustafsson, projektledare Karlskronahem

Kundservice

Ring eller maila kundservice så hjälper vi dig så fort vi kan.

 

Kontakta vår kundservice
Våra medarbetare
Vanliga frågor och svar

Gör en felanmälan

Din felanmälan gör du på Mina sidor.
Störning eller akut felanmälan efter stängningstid? Ring 0455-227 17

Frågor och svar