Gå direkt till huvudinnehåll

Internet i hyran

Som hyresgäst hos oss ingår internet i hyran. Det som avses är en bas-internetuppkoppling på 4 Mbit/s. Genom att inkludera internet i hyran vill Karlskronahem ge ett mervärde till dig som hyresgäst samt bidra till en jämlik digitalisering.

Så fungerar det
Det finns internet i lägenheten (i nätverks-uttaget) utan att du behöver göra något själv eller kontakta Karlskronahem. Nätverkssuttaget kan till exempel sitta i hallen ovanför lägenhetsdörren.

Det är en internetuppkoppling på 4 Mbit/s som ingår i hyran. Önskar du snabbare uppkoppling köper du det via Affärsverken tjänsteportal. Har du redan ett annat abonnemang och vill behålla det, gör du ingenting utan låter ditt befintliga avtal löpa vidare.

Uppkopplingen från Karlskronahem påverkar inte befintliga eller nya abonnemang. Till exempel, har du ett eget abonnemang med 10 Mbit/s, får du fortfarande 10 Mbit/s. De 4 Mbit/s från Karlskronahem läggs inte till eller dras ifrån dina 10 Mbit/s.

Hur mycket kan jag surfa med 4 Mbit/s
Du kan läsa tidningen, betala dina räkningar, läsa recept, göra skolarbete, surfa på sociala medier samt använda larm för funktionsstöd och hemtjänst. Dock bara på en enhet åt gången.

Vill du streama film, spela online-spel eller vara flera som surfar samtidigt kommer 4 Mbit/s troligtvis inte vara tillräckligt hög hastighet för att uppfattas som funktionellt.

 

4Mbit/s är ingen begränsad pott utan anger hastigheten. Det innebär att ditt internet inte kan ”ta slut”.

Internetuppkoppling med anslutningskabel, ej trådlöst
Det som erbjuds via Karlskronahem är internetuppkoppling med nätverkskabel, ej trådlöst internet. Du får själv köpa en nätverkskabel som du ansluter till ditt nätverksuttag (finns vanligtvis i hallen).  Kabeln finns att köpa i vanliga elektronikaffärer och ska vara av modell RJ-45. Kabeln ansluts sedan till den enhet du vill använda.

Vill du ha trådlöst internet behöver du köpa en wifi-router. Du kopplar nätverkskabeln till routern, som in sin tur ska kopplas in i ett eluttag.

Säga upp befintligt internet-abonnemang
Vill du säga upp ditt nuvarande internet-abonnemang kontaktar du din nuvarande leverantör. När uppsägningstiden för ditt abonnemang gått ut finns Karlskronahems internet i nätverksuttaget. Du behöver inte kontakta Karlskronahem för att sätta igång det.

E-postadress kopplat till ditt internet-abonnemang?
Om du säger upp ditt internetabonnemang och har en mailadress via abonnemanget, till exempel karl.karlsson@telia.com, raderas mailadressen i samband med att abonnemanget sägs upp. Vissa leverantörer kan dock flytta mailadressen till din mobil om du har ett mobilabonnemang med surf. Kontakta din leverantör för mer information.

Karlskronahem erbjuder inte mailadresser kopplat till sin internetuppkoppling.

Leverantör
Internettjänsten levereras via Affärsverkens stadsnät. Leverantör är Bredband 2.

Felanmälan
Om internetuppkopplingen inte fungerar ska du kontakta Bredband 2, ej Karlskronahem eller Affärsverken. Felanmälan görs till Bredband 2 på 0455-690140. Kundtjänst öppen 9-18 på vardagar och 10-14 på helger.

Studentbostäder inkluderas ej av bas-internetuppkoppling
Bas-internettjänsten omfattar ej studentbostäder. För studentbostäder ingår redan ett bredband på 10 Mbit/s i hyran.

Internetuppkoppling kan inte väljas bort
Internetuppkopplingen ingår i hyran, likt värme, och kan inte väljas bort. Detta är förhandlat med Hyresgästföreningen.

Kundservice

Ring eller maila kundservice så hjälper vi dig så fort vi kan.

 

Kontakta vår kundservice
Våra medarbetare
Vanliga frågor och svar

Gör en felanmälan

Din felanmälan gör du på Mina sidor.
Störning eller akut felanmälan efter stängningstid? Ring 0455-227 17

Frågor och svar